Uggel Guggel… Efterlysning!

20 juni 2009


PRESS STOP – PRESS STOP!
Är det någon mer än jag som minns Lars Orup som utomjordingen Uggel Guggel, i TV-rutan på 70-talet?

Behöver jag säga att det var ett barnprogram? 😉 Jag minns fotfarande hur spännande det kändes att se honom i TV-rutan, som den mycket trovärdiga utomjordingen Uggel Guggel.

Jag har varit i kontakt med Sveriges Television för att försöka få tag i en kopia av detta program, utan framgång.
Ytterst få verkar komma ihåg detta, på den tiden, kultprogram. Synd!
Är det möjligen någon därute som har tillgång till en kopia på VHS eller liknande, så skulle jag uppskatta mycket att få återknyta kontakten med Uggel Guggel.
Jag har Googlat på namnet och bland annat återfunnit en person på Flickr som helt fräckt antagit hans namn som pseudonym… fy skäms! Det finns bara EN Uggel Guggel!

Om någon kan hjälpa mig att få återse Uggel Guggel, så blir jag denne evigt tacksam 🙂
Då blir det en vuxendröm som besannas 🙂

15 Responses to “Uggel Guggel… Efterlysning!”

  1. Jan Says:

    Hmm, jag minns också Uggel Guggel, men minns inte att han var utomjording, blanda inte ihop honom med Kapten Zoom. Men var han inte en sorts birollsfigur i ett barnprogram med Beppe Wolgers (inte Beppes godnattstund), jag minns att han i ett programm sammanfattade nån sorts nyheter och sänder från skolan på Seskarö!? Men det är i stort sett allt jag minns, född -62

    • Lennart Says:

      Absolut inte. Kommer aldrig blanda ihop Uggel Guggel med ”Galaxer i mina braxer” och Kapten Zoom, som för övrigt är en helt annan (och avsevärt mer etablerad) kultfigur på 70-talet. Lite återupplivad i ”Vintergatan” där han spelar intergalaktisk taxichaufför istället 🙂

      Jo, jag har ett starkt minne av att han var utomjording. Uggel Guggel alltså. Men, sedan minns jag inget mer, varken kopplingar till Bebbe Wolgers eller annat. det är mer som ett flash-minne för mig, dock bestående 🙂

  2. Daniel Says:

    Minns mycket väl Uggel Guggel. Han spelades av Lars Orup och fungerade som nån slags allvetare som satt i ett rymdskepp och hade svar på alla frågor. ”Hur är det med den saken, vi frågar Uggel Guggel”. Kommer dock inte ihåg vilket program det var, kan vara något med Beppe Wolgers, men känns också som att det var något vinterlovsprogram. (Ingick inte också ett rum som var upp och ner?)

    • Lennart Says:

      Vad roligt att ytterligare en person minns honom! Ingen i min bekantskapskrets gör det… du kommer dessutom ihåh detaljer som jag hade glömt. Kul! Tack 🙂

  3. Anders Says:

    Programmet hette ” Beppes Världshus ” och visades år 1969.

  4. Anders Says:

    Kommer ihåg endel detaljer. Det fanns 2 st spakar, en grön och en röd. Med den röda spaken först och den gröna spaken sist blev det rivstart och allt blev ett enda kaos. Och vise versa mjukstart med fin musik…….det var ju några år sedan och jag var fem år fyllda när det visades. Minnena lever kvar och det vore kul om SVT kunde visa det i t,ex minnenas television, om det nu finns kvar i deras arkiv.

    • Lennart Says:

      Ojoj, tackar för de detaljerna – väcker minnen. Själv var jag sju när det begavs sig. Minnenas Television? Jo, jag har kontaktat SVT förrut, för jag ville ha en kopia på programmet, men de kände inte till programmet. Förutom en gammal ringräv på en redaktion jag fick tag i, men vad gäller att hitta material att titta på, så gick även han bet, tyvärr. Men, jag kan ringa dem igen eftersom du hade ett exakt namn på programmet, för det hade inte jag. Man lever på hoppet! Carpe Diem!

      • fredrik ousbäck Says:

        Jag vill minnas att det var en ”jullovsmorgon”-serie som utspelades i en sorts väderkvarn. Det var Beppe som var programledare, mins jag också.

  5. johan Says:

    hej jag minds mycket väl detta program Dock inte mer än att beppe och lars orup hade ngn slags kontakt med varandra. Där Beppe mer var lite efter och Lars orup mera framåt. mest var detta program ngn gång uppspelade för jul tittande. jag tror nog som ngn sa tidigare att Orup var i en annan farkost och beppe mer på backen. Undrar om den här melodin och Beppes program ”Var är du här är jag” sändes samtidigt? sedan har jag aldrig sett att detta någonsin varit i repris

    • Lennart Says:

      Hej Johan,
      Mitt inlägg om Uggel Guggel har visat sig vara det mest kommenterade – roligt! Och tack för ditt inlägg. Nej, jag minns inte om den sången var samtidig och mycket riktigt, det har inte sänts som repris någon gång. Kanske något för ”Minnenas Television” att ta upp? 🙂

  6. Eva-Carin Hedberg Says:

    Jag minns att jag i början på 70-talet kallade Lars Orup för Uggel Guggel, när jag såg honom på tv. Men, jag förstod aldrig varför : ). Jag måste ju ha sett barnprogrammet men kom inte ihåg det. Skönt att det finns en förklaring, då var jag inte ”tokig” som barn ; )

  7. Jessica Says:

    Detta är helt superwunderbar 😂 Uggel Guggel satt i ett ägg- liknade föremål, svarade på frågor tror jag, han hade sin hund, en Boxer, med sig i programmet. Ingen av mina vänner minns detta, skönt att veta att man inte inbillat sig 😄😉

  8. Leffe Says:

    Klart man minns. Det var ju ett Beppe program. Lars sten-ansiket Orup hade oanade skådespelar-talanger

  9. Patrik Frohm Says:

    Hallå Uggle Guggelfan !!!

    Jag har frågat massor av människor och ingen minns. Detta gjorde att jag funderade på om jag hittat på detta själv. Underbart att se att du engagerat dej. Tyvärr har jag inget att erbjuda men njuter av att fler minns Tack

  10. Lollo Says:

    Jag minns också Uggel Guggel (Lars Orup), mycket väl. Hur han kom fram på en TV-skärm (inte i ett ägg :D) med sitt vetande i ”Beppes Världshus”.
    Någon blandar ihop detta program med ett annat som Beppe hade under några jullovsmorgnar i början på 70-talet. Det var också ett hus, fullt med barn, dockor och annat. Det hette ”Där är du – här är jag”. I det programmet visades den tecknade Scooby Doo för första gången.

    Jag har själv letat efter Uggel Guggel många gånger. Inte ens ”Beppes världshus” går att finna mycket om . Däremot hittade jag nyligen detta på YouTube … 🙂

    Tyvärr är det inte ett helt program och inte heller kom Uggel Guggel med … men ändå …

Kommentera

