Fokus…

15 juli 2009


… Ehh… Var var jag…? Just det! FOKUS var det ja! 😉

Fokus på uppgiften, brukar det heta. Eventuella distraktioner ska man ignorera, om man ska kunna fokusera ordentligt.
Knepet med fokus är att kunna ha fokus över tid och inte bara under korta instanser. Idrottsmän är ju kända för att klara av att hålla fokus under lång tid, till exempel fyra år, om målet är de Olympiska spelen.

Det är därför före detta idrottsutövare, speciellt på elitnivå, är attraktiva på den civila marknaden som säljare, när deras idrottskarriär lagts på hyllan. En säljare med långsiktigt fokus kan nå oanade höjder, såväl ekonomiskt som hirarkiskt.

Det konstiga är att de flesta säljare är för lata, eller otåliga, för att orka hålla fokus hela vägen fram. Som vanligt är det 80/20-regeln som gäller.
20% av säljarna tjänar 80% av pengarna. Eller tvärtom.

Undertecknad ska krypa till korset och erkänna att jag mestadels tillhör den 80%-iga pöbeln.
Jag har dock en teori om varför jag och många andra hamnar där, mestadels ofrivilligt.

Det handlar om tro. Tro på produkten/tjänsten du ska sälja. Tro på dig själv. Tro på dina chefer. Tro på marknaden. Tro på din framtid. Eller avsaknaden av delar eller allt av ovan.

Många skulle klara fokuseringen mycket bättre om man bara tog sig tid att analysera företaget man ska börja på, ännu mer ingående än att bara kolla in deras hemsida och lära sig allt om deras produkter. Det kan finnas många lik i garderoben, bara man orkar skrapa på ytan lite. Man kanske gör sig själv och den blivande arbetsgivaren en rejäl björntjänst annars, genom att tacka ja till just det jobbet.
Det här kan låta kaxigt, för att inte säga verklighetsonära, när arbetsmarknaden ser ut som den gör idag.
Kanske handlar det mer om att ta första bästa jobb som erbjuds och sedan övervintra till det ljusnar. Under tiden har man tid att fundera på vad man vill göra och i vilken form (anställd/egen företagare), för att sedan vara väl förberedd, när nya möjligheter erbjuds.

Om man samtidigt ägnar sig åt Kreativ Visualisering (som jag berört i tidigare inlägg) är det ett kraftfullt verktyg till att nå sina mål och drömmar.

Parallellt handlar det om att våga ta risker, mer eller mindre kalkylerade, beroende på förutsättningarna.

För bara några dagar sedan ställdes jag inför frågan ‘Vad kan vi hjälpa dig att uppnå?’ (What can we help you accomplish?).
En hyffsat öppen fråga, som dessutom sätter griller i huvudet på en… Vilket självklart var avsikten.

Därför går jag nu och funderar ut ett svar. Vad vill jag uppnå? Vad vill jag med livet i stort?

Jag bollar dessutom vidare till just Dig: Vad kan jag hjälpa Dig att uppnå…?

dsc00027 2

Detta är en 3-årings bild av en båt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s